2017. júl 16.

Az ismeretlen feminista szobra

írta: Cabe Ferrant
Az ismeretlen feminista szobra

fortepan_24945-8.jpg- Bajban vagyunk – mondta gondterhelten Ürdüngen Szvetozár, miután elterpeszkedett kedvenc fotelemben, kezében a málnaszörppel ízesített sörével. Ez a turbókoktél mindig meghozza számára a gondolkodáshoz szükséges elmélyülést. Mert a gondolkodás – tudvalevően – fárasztó és veszedelmes művelet.

- Részemről már több, mint ötven éve. A világgal és kapcsolt részeivel vannak gondjaim. Na de neked…?! Mi a fennforgás? – kérdeztem érdeklődve, mert tudtam, hogy úgyis elmondja. Akkor meg, már miért ne tennék úgy, mintha érdekelne?

- A szobor. Az a fránya szobor – így ő.

- Miféle szobor? – így én.

- Tudod – kezdett bele – jó darabig meg voltunk mi úgyis, hogy a városunkban egy darab szobor sincs. Soha fel nem merült ilyesmit kéne állítanunk, mióta csak Kupakő áll. De most… Nem tehetünk mást!

- Miért lett most olyan fontos, hogy legyen egy emlékművetek? Ha eddig se hiányzott a kutyának se, akkor…

- Ezt te nem értheted! – tört ki türelmetlenül – A gaz turulhadháziak, odaát a szomszéd város főterén szobrot állítanak Árpád vezérnek, amint éppen megalapítja Turulhadházát. Ezt nem tűrhetjük! Ezt überelnünk kell!

Rögtön az jutott eszembe, hogy javaslom neki: állítsanak szobrot a Jóistennek, amint Kupakő köré teremti a világot. De ezt nem mertem elmondani neki. Még megcsinálnák az emlékművet.

- Meg is volt a nagy ötlet – kezdett szomorú történetébe. – Mert ki az, aki még Árpád vezérnél is népszerűbb? Aki még nála is ismertebb? Papp Laci!

- Akkor lesz egy szobra Papp Lacinak Kupakőn? Sose bokszolt ott, még csak nem is járt arra. Bár ez nem akadály. Columbo se járt soha Budapesten mégis szobra van a Falk Miksa utcában.

- Hát ez az – mondta rejtélyesen. – Nem lesz szobra. Mármint Papp Lacinak.

- Aztán miért? – érdeklődém.

- Van nálunk egy szabály a képviselő-testületben. Ha nagy horderejű ügyben kell döntenünk, akkor csak az egyöntetű szavazás érvényes. Hogy száz százalékban együtt vigyük el a balhét.

- És volt oly „Sehonnai bitang ember”…? - idéztem Petőfit.

- Naná! Egyik derék képviselőnőnk - mert tudod, nálunk van ám több is, a testület ötven százaléka hölgy, - megvétózta. Még, hogy szobrot! Egy hímsoviniszta, agresszív vérmacsónak! Aki egy betiltanivaló vérgőzös, sportnak nem nevezhető közbotrány jelese volt!

Már majdnem megjegyeztem, hogy nagy marha lehetett az illető képviselőnő. De nem tettem. Úriember nem mond ilyesmit női hölgyekre.

- Nem lesz Papp Laci szobor – ingatta fejét szomorúan. – A következő ötlet II. Rákóczi Ferenc volt. Amint a nagyságos, vezérlő fejedelem saját kardúlag űzi ki a nyavalyás turulhadházi labancokat a városból. És ezzel még a szomszéd városnak is alápakolhattunk volna – legyintett szomorúan.

- De nem lesz Rákóczi-szobor – állapítottam.

- Nem – ismerte be töredelmesen. – Borsassthó Eulália képviselőnőnk ezt is kifogásolta. Mert egy vérmacsó, hímsoviniszta, aki ráadásul még hadat is vezetett…

- Ne is folytasd.

- De folytatom. A következő tipp József Attila volt.

- És vele mi volt a baj?

- Hogy nem csak hímsoviniszta vérmacsó, de veszedelmes pszichopata is, hiszen megírta az egyik versében:

„Tiszta szívvel betörök,

ha kell, embert is ölök.”

- Tehát ez se ment át – állapítottam meg.

- Nem – ingatta a fejét. – Na, erre, gondoltam én, legyen nőt ábrázoló szobor. És megkockáztattam Szabó Magdát. Nem kellett volna!

- Ő is elbukott? De miért?

- Mert a vérmacsó hímsoviniszták szekértolója! Köztudott róla, hogy még a művei címszerepében is akadnak férfiak. Ott van például Tündér Lala.

- De az egy gyerek! És mese!

- Ezt tudom én. Tudod te. Na, de Borsassthó Eulália?

Sajnos, magam is ismerem ezt a típust. Semmi teljesítmény, semmi produkció, viszont rengeteg frusztráció. Nem tud valamit, hanem jobban tud. És meggyőzhetetlen. Butasága teljes fényében ragyogva csörtet át az életen és másokon…

 És ekkor zseniális ötletem támadt. Ahogy nekem már csak szokott.

- Szveti! Állítsátok fel az ismeretlen feminista szobrát! És kérjétek fel Borsassthó Euláliát, hogy álljon modellt hozzá! Ez ellen tuti nem lesz kifogása! És mivel ilyen szobor még a világon nincs, überelhetitek Turulhadházát!

És Ürdüngen Szvetozár szeme felragyogott. Biztos maga előtt látta a szebb, polkorrektebb jövőt.

Kép: Fortepan 24945
Szentendre, Ady Endre út, Szoborpark.
Évszám: 1968
Orig: Tóth Károly dr

Szólj hozzá

Fősodor Cabe Ferrant